MANTENIMENT DELS HABITATGES I EDIFICIS

Ja que som veïns hem de col·laborar en les tasques de manteniment de l'edifici:

  • És un deure dels propietaris i llogaters mantenir en bon estat de conservació el seu pis o local.

  • La comunitat de propietaris estableix cada any l'import del rebut de la comunitat, que és l'aportació econòmica que regularment (generalment cada mes) paga cada propietari o inquilí, per al manteniment (deterioraments de mobiliari, il·luminació, canvi de bombetes, assegurança, ascensor, etc.) i la neteja de l'edifici. Si hem llogat l'habitatge mitjançant una immobiliària, cal que el contracte de lloguer especifiqui si l'import del lloguer inclou el pagament del rebut de la comunitat o s'ha de pagar a part.

  • Si el contracte de lloguer no especifica que aquestes despeses són a càrrec del llogater, les haurà de pagar el propietari. En canvi, el contracte haurà de reflectir expressament aquest pacte pel qual l'inquilí es fa càrrec de les despeses, de manera que consti per escrit en el mateix contracte de lloguer i que s'especifiqui l'import anual de la despesa. Si no es compleixen aquests requisits, l'arrendador no podrà cobrar les despeses al llogater.

  • Cal participar en la neteja dels espais comuns. En algunes finques som els veïns els que ens organitzem per torns per fer la neteja o bé la comunitat contracta una persona perquè faci aquesta tasca. El pagament el pot fer el president de la comunitat o per mitjà del mateix administrador de finques en el rebut de la comunitat.

  • En algunes finques hi ha la figura del porter o de la portera, que és la persona encarregada de la neteja, de tenir claus de recanvi i d'altres gestions comunes dels veïns. Aquest servei es paga entre tots els veïns, i normalment s'especifica en el rebut de lloguer.

  • Cal avisar el president de la comunitat si observem esquerdes, humitats o sorolls estranys.

  • Cal ocupar-se del manteniment de les façanes i d'altres parts de l'edifici que siguin visibles des de la via pública, com ara les entrades, antenes o xemeneies. Per això no està permès d'estendre roba a les finestres o balcons que donin al carrer.

  • Els veïns i veïnes hem de col·laborar en el manteniment dels elements comuns (ascensor, porter electrònic, instal·lació de TV, teulada o terrassa, xarxa de desguàs o façanes), però en cap cas podrem manipular-los. Només ho podran fer els tècnics d'empreses especialitzades i contractades per la comunitat.

  • Si es produeix un desperfecte en un element comú (per exemple al pati o al terrat), encara que només afecti o perjudiqui un sol veí, és responsabilitat de tots trobar-hi una solució i assumir-ne el cost entre tots els propietaris.

  • És obligatòria la creació d'un fons comunitari o fons de reserva per al manteniment de l'edifici. L'aportació al fons comunitari és responsabilitat dels propietaris, no dels llogaters. El fons de reserva només pot servir per fer pagaments directes de les despeses de conservació i reparació de l'edifici, contractar una pòlissa d'assegurança que cobreixi els danys causats a la finca i fer un contracte de manteniment de l'immoble i de les seves instal·lacions generals. També s'utilitza per fer front a eventuals derrames de la comunitat.

  • És molt important que la comunitat contracti una assegurança per protegir-nos davant de sinistres fortuïts o naturals i dels robatoris.


Pel que fa a les obres:

  • La comunitat de propietaris té l'obligació d'efectuar les obres necessàries per garantir un manteniment i conservació adequats de l'immoble.

  • Abans de fer obres al nostre domicili, cal comunicar-ho al president de la comunitat i a l'Ajuntament, on haurem de tramitar la llicència d'obra menor o la llicència d'obra major.

  • Sempre que s'hagi de dur a terme una obra, a l'immoble o en un habitatge, és imprescindible disposar dels consells d'un tècnic i tenir els permisos necessaris per garantir el compliment de la normativa vigent, la seguretat i la qualitat de les obres.