EL COMERÇ, FONT DE DINAMISME I PROGRÉS

Els comerciants som membres de la comunitat i per tant tenim un paper actiu en la promoció del civisme i la convivència.

L'horari d'obertura:

Els dies i l'horari d'obertura de l'establiment han de respectar la normativa actual:

Els establiments comercials dedicats essencialment a la venda al públic de mercaderies tenen un horari general d'obertura al públic de 72 hores setmanals, entre les 7.00 h i les 22.00 h, de dilluns a dissabte, amb l'obligació de tancar diumenges i festius no específicament autoritzats.

Els establiments dedicats essencialment a la prestació de serveis (perruqueries, centres d'estètica, bugaderies o locutoris) tenen un horari d'obertura lliure.

Tots els establiments comercials han d'exhibir l'horari adoptat, de manera que sigui visible per al públic des de l'exterior de l'establiment.

Els fulls de reclamacions:

També han de disposar de fulls de reclamacions. Són uns impresos oficials que es presenten en tres exemplars perquè els consumidors puguin fer la seva reclamació al mateix establiment, davant d'un mal servei. Dels tres fulls de què consta l'imprès, l'original és per a l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) o per a la Delegació Territorial d'Indústria, Comerç i Turisme de la Generalitat de Catalunya, que avaluarà el cas. La còpia rosa és per a l'establiment i la còpia verda, per a l'interessat. Els establiments estan obligats a exhibir al públic un cartell on s'anunciï la disponibilitat dels fulls de reclamació i de lliurar-los als clients que ho sol·licitin.

Les vendes especials:

Els comerciants hem de respectar els períodes de rebaixes, les vendes de saldos, les liquidacions i les promocions.

Durant els períodes de rebaixes cal tenir en compte alguns consells per evitar conflictes i malentesos. Cal tenir especialment en compte els aspectes següents:

  • Els productes han de portar sempre el preu rebaixat al costat del preu antic. També es pot indicar el tant per cent (%) de descompte.

  • Els productes han de tenir la mateixa qualitat i garantia que abans de les rebaixes, no poden ser defectuosos ni saldos. Cal que el consumidor exigeixi la factura, ja que és la garantia per a qualsevol canvi.

  • Cal preguntar a l'establiment allò que fa referència als canvis i devolucions. Si el producte és defectuós, l'establiment té l'obligació de canviar-lo o tornar-nos els diners.

  • Quan el client vol fer una devolució, alguns establiments lliuren un val de compra en lloc de tornar els diners. És perfectament lícit i el client podrà bescanviar el val per un altre producte. Ara bé, ha d'informar-se de quants dies disposa per fer el canvi. En època de rebaixes, els establiments poden no acceptar vals.

 Quan es tracti d'objectes defectuosos és obligatori que ens els canviïn. Si el producte està en garantia i la seva reparació no és satisfactòria i el producte no es pot utilitzar per a l'ús previst, l'establiment està obligat a tornar els diners.

  • Si un establiment admet habitualment targetes de crèdit, també ho ha de fer en època de rebaixes.

En cas de conflicte, el primer que s'ha de fer és buscar una solució dialogada amb l'establiment. Si això no és possible, podem demanar els fulls de reclamació i demanar assessorament a l'OMIC.

La retolació dels comerços:

Cal col·locar els rètols dels comerços d'acord amb la normativa vigent (art. 32 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística). A Catalunya la senyalització i els cartells d'informació general de caràcter fix dels establiments oberts al públic han de ser redactats, almenys, en català.

Al Consorci per a la Normalització Lingüística ens poden assessorar i ajudar a retolar el nostre establiment en català.
www.cpnl.cat

El comerç i el medi ambient:

Els comerciants hem de col·laborar en el manteniment i en la cura dels espais públics que fem servir; per exemple, és recomanable netejar la part de la via pública de davant del nostre establiment.

També és important complir la normativa sobre tractament de residus (embalatges, deixalles, etc.) i fer servir els contenidors de recollida selectiva, procurant que els residus no envaeixin la via pública.

Els comerços també han de respectar la normativa de seguretat i higiene (sortida de fums, extintors...), per tal d'evitar riscos d'accidents i de salut pública.

Les associacions de comerciants:

És important que els comerciants ens posem en contacte amb la comunitat de veïns per informar-nos dels nostres drets i obligacions, així com de les normes de règim intern. Igualment és recomanable participar en l'associació de comerciants del barri o la població.

Per més informació:
http://www.confecom.cat/immigracio/