Els ciutadans i ciutadanes som també clients i consumidors d'empreses i serveis i de vegades considerem que no rebem una atenció satisfactòria o tenim dubtes sobre l'accés i l'ús de productes i serveis. Per defensar i assessorar el conjunt de la població sobre consum sorgeixen les associacions de consumidors, que ofereixen serveis adreçats als consumidors i usuaris, de manera individual o col·lectiva. Atenen consultes sobre les relacions entre empreses i usuaris respecte a qüestions com:
Els preus i les tarifes de productes i serveis
L'atenció al client
Les condicions dels contractes de serveis
Els serveis postvenda
La qualitat dels productes i serveis
I qualsevol altre dubte en una àmplia diversitat de temes: habitatge, telefonia, préstecs hipotecaris i subministraments, viatges, sanitat, transports, seguretat alimentària...
Aquestes entitats ofereixen un servei professional:
D'informació general i especialitzada sobre els drets dels consumidors i usuaris.
D'assessorament per als seus associats i associades, que consisteix en la gestió i tramitació de reclamacions, queixes i denúncies que cobreix tota la unitat familiar.
Resolen dubtes i consultes sobre la normativa vigent.
Fan tasques de mediació i preparació de procediments d'arbitratge de consum per resoldre extrajudicialment conflictes de consum.
Elaboren estudis sobre productes i serveis de les empreses i les administracions públiques en l'àmbit del consum.
Organitzen campanyes d'informació i d'orientació als consumidors.
Editen material informatiu (revistes, fullets, etc.) sobre temes concrets com salut, educació, habitatge...
Organitzen activitats, xerrades i cursos d'educació en el consum.
Per completar la gamma d'atenció personalitzada, les persones no sòcies poden utilitzar els serveis jurídics mitjançant la concertació d'una entrevista i el pagament del servei.
De l'interès de les entitats i de les administracions públiques neixen les OMIC, abreviatura mitjançant la qual es coneixen les oficines municipals d'informació al consumidor, un servei directe i gratuït per ajudar els consumidors i usuaris a defensar els seus drets per mitjà de la informació prèvia, l'assessorament i la recepció de reclamacions en temes de consum.
Per a més informació podem consultar la Unió de Consumidors de Catalunya:
http://www.consumidors.org
I també l'Agència Catalana de Consum de la Generalitat de Catalunya:
http://www.consum.cat/