Activitats per a infants organitzades per ocupar el temps de vacances escolars mentre els pares treballen. Proposen un seguit d'activitats lúdiques, esportives i culturals i normalment tenen el mateix horari que l'escola. Aquestes activitats les organitza l'AMPA i són aprovades en el Consell Escolar. També hi ha casals d'estiu organitzats per diferents entitats d'educació en el lleure.
Equipaments de dinamització sociocultural que tenen com a finalitat promoure el civisme, col•laborar amb les associacions i facilitar espais i recursos per a la participació i l'intercanvi entre ciutadans i col•lectius. Cada equipament elabora una programació trimestral pròpia d'activitats socials i de lleure. També fan tallers de cultura popular: tallers de sardanes i tallers de tradicions.
Tradició popular catalana que consisteix a aixecar i desfer castells humans. Poden arribar fins a 9 pisos d'alçada. Cada castell té un nom, en funció de l'alçada i del nombre de persones que hi ha a cada pis.
Entitats que promouen el coneixement i el respecte pel territori per mitjà de la pràctica d'esports de muntanya, acompanyant-ho d'accions ecològiques i activitats culturals i recreatives.
Entitats privades, fundades en una localitat o barri concret i reconegudes per l'Administració pública i per la federació corresponent. Els clubs estan formats per penyes, o grups de persones que s'uneixen amb una afició i característiques comunes, les quals acompanyen els seus equips en les diferents manifestacions esportives.
Manera de cooperació en la qual les persones immigrades serveixen com a motor de desenvolupament per al seu país d'origen. Les aportacions i iniciatives dels immigrants enriqueixen les societats d'origen econòmicament i cultural, de manera que es potencia la col·laboració mútua entre els dos països, el d'origen i el d'acollida.
Expressió que fa referència a la vinculació dels ciutadans entre ells mateixos i com a grup.
Una de les tradicions populars catalanes és el correfoc o desfilada nocturna de colles de diables i bèsties imaginàries (dracs, àligues…). Durant la desfilada, tant les bèsties com els diables tiren gran quantitat de petards mentre la gent balla al seu voltant al ritme de timbals i tambors.
Activitats organitzades per entitats d'educació en el lleure i ONG que consisteixen en una estada d'uns dies en una casa de colònies en un entorn natural. Són activitats lúdiques pensades per a les vacances escolars en les quals es treballen valors com l'amistat, la companyonia, el respecte per la natura, alhora que ajuden l'infant en el seu creixement personal. Se'n diuen “campaments” quan en lloc de la casa de colònies dormen en tendes de campanya.
El comerç tradicional, basat en els beneficis i les lleis del mercat, accentua la pobresa als països en desenvolupament. El comerç just és una eina de cooperació basada en un sistema comercial alternatiu que ofereix als productors l'accés directe al mercat dels països del nord i unes condicions laborals i comercials justes i igualitàries que els assegurin un mitjà de vida sostenible. Els criteris que apliquen són: salaris dignes, no a l'explotació laboral infantil, igualtat entre home i dona, respecte pel medi ambient i drets laborals per als treballadors. Els productes del comerç just es poden trobar a les botigues especialitzades i cada cop a més supermercats de Catalunya.
Concepte que vol emfatitzar la participació de les famílies en el procés d'aprenentatge dels infants. L'educació no sols és cosa de l'escola, sinó que les famílies tenen un paper fonamental i de suport perquè el procés d'escolarització sigui complet. Les famílies també formen part de l'escola i per això hi participen per mitjà dels diferents òrgans de representació. Vegeu l'àmbit Educació d'aquesta web.
Expressió que fa referència a les dificultats horàries de la vida quotidiana de les persones treballadores. Es tracta que les persones, i en especial les dones, tinguin més temps per tenir cura de la família, sense que això comporti una discriminació laboral. En aquest sentit, la llei comença a aplicar una sèrie de mesures per protegir els drets dels treballadors i les treballadores alhora que regula i aplica avantatges empresarials com a mesura de foment del treball.
Òrgan de govern del centre educatiu, ja sigui de primària o de secundària. Està format per representants del personal docent, del personal d'administració i serveis, dels pares i mares, de l'AMPA, dels alumnes i de l'Ajuntament.
Òrgan consultiu amb la finalitat d'incorporar diversos sectors de la ciutat en la definició de les polítiques municipals. La composició del Consell assegura la pluralitat de la participació tant en el nombre com en la diversitat dels seus membres. El Consell treballa en Ple, Comissió Permanent i grups de Treball. Els grups, a partir de l'anàlisi, la reflexió i el debat, elaboren unes conclusions i propostes d'actuació que aprova el Consell, el qual les tramet als responsables de les diferents instàncies municipals amb competència en les mesures aprovades.